Logo Grunwald
Historia

Historia

Inscenizacja

Inscenizacja

Jędrek o Sienkiewiczu i Krzyżakach

„Krzyżacy”, film Aleksandra Forda oraz powieść Henryka Sienkiewicza wywarły znaczący wpływ na naszą popkulturę oraz wyobrażenie o średniowieczu oraz stosunkach polsko -niemieckich. Dla wielu pokoleń Krzyżak stał się synonimem agresywnego Niemca, który od wieków był wrogiem Polski i polskości, a Litwin to dzikus odziany w skóry dzikiego zwierzęcia. Do tego drugiego wizerunku „pędzel” przyłożył też Jan Matejko. Stało się tak ponieważ Sienkiewicz i Matejko tworzyli w trudnych dla Polaków czasach. Czasach, kiedy Polska była pod zaborami, a jednym z trzech agresorów były Prusy, czasach wzmożonej germanizacji w zaborze pruskim i rusyfikacji w zaborze rosyjskim. Głównym celem twórczości Sienkiewicza i Matejki było pisanie i malowanie „dla pokrzepienia serc”, czyli dla podtrzymania polskiego poczucia tożsamości i dumy z dawnych sukcesów, niezbędnego do odrodzenia niepodległej Polski. Później Aleksander Ford tworząc w dobie komunizmu wpisał się w politykę PRL i kontynuował wizerunek złego Krzyżaka – przodka Niemca z RFN-u.

?

A jak na twórczość Aleksandra Forda i Henryka Sienkiewicza patrzy Jędrek – kasztelan zamku Chojnik, rekonstruktor historyczny. Który urodził się i spędził młodzieńcze lata w Starogardzie Gdańskim w miejscu, gdzie nakręcono wiele scen do filmu „Krzyżacy”. Jeździł na koniu na którym jeździła Danusia i bawił się z kolegami z podwórka, rekwizytami z filmu.

Niemniej „Krzyżacy” pomimo pewnych wad plastikowych zbroi, gumowych toporów nadal pozostają dziełem, które możemy zaliczyć do kanonu polskiej kinematografii, oglądać z wypiekami na twarzy. Pomimo upływu lat, wiele scen batalistycznych mogłoby być wzorcem, którym nie powstydziłoby się współczesne, multiplikowane, plastikowe kino.

Muzeum Historii Polski
Logo Patriotyzm Jutra

Strona internetowa powstała dzięki dofinansowaniu ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie
w ramach programu „Patriotyzm Jutra”.

Share This
Skip to content